|
افزایش طول عمر:
شما میتوانید با
خوردن ماهی تسلیم مرگ نشوید و حتی با وجود ابتلا به بیماری قلبی بر
طول عمرتان بیفزایید . در یک تحقیق در انگلستان دکتر ویلیام بور ؛
عضو انجمن تحقیقات پزشکی کاردیف ویلز اظهار داشت که مبتلایان به
بیماریهای قلبی نیز باید حداقل هفته ای دو تا سه وعده ماهی چرب
مانند قزل آلا و ساردین بخورند یا سبزیجات بیشتری مصرف کنند و یا
مصرف چربیهای حیوانی را کاهش دهند. نتیجه این بود که پس از کذشت دو
سال میزان مرگ و میر در افراد ماهی خوار 30 درصد کاهش یافت در حالی
که هیچ گونه کاهشی در میزان ابتلا به بیماریهای قلبی یا افزایش طول
عمر با وجود قطع مصرف چربی حیوانی یا افزایش مصرف سلولز غذایی
مشاهده نگردید .
جوان نگه داشتن شریانها:
دریک کالبد شکافی
تصادفی محققان مشاهده کردند که روعن ماهی بیشتری در سلولهای بدنشان
موجود بود ، شریانها از کار افتاده یا مسدود شده ی کمتری داشتند .
محققین کانادایی نیز اظهار داشتند :افرادی که عمل آنژیوپلاستی (
عمل گشاد کردن شریانها ) را انجام داده اند و در هفته بیش از هشت
اونس ( هر اونس معادل 1/31 گرم است ) ماهی مصرف می کنند نصف افراد
گروه مشابه که ماهی مصرف نمی کنند دچار انسداد مجدد شریانها می
گردند. ماهیهای چرب مثل ساردین یا قزل آلا از انواع دیگر موثرترند.
از طرفی یک بررسی عمده نشان داده است که مصرف کپسولهای روغن ماهی
در باز نگهداشتن شریانها پس از انژیو پلاستی بی تاثیرند . استفاده
ار روغن ماهی یکی از مطمئنترین شیوه های کاهش تری گلسیریدها ( چربی
های خطرناک موجود در خون ) می باشد . مطالعات حاکی از آنند که مصرف
روغن ماهی یا خوردن ماهی قزل آلا موجب افزایش کلسترول مفید (HDL)
می شود.
متوقف کرنن حملات قلبی:
نتایج یک تحقیق در
هلند حاکی از این است که مصرف روزانه یک اونس ماهی میزان بروز
حملات قلبی را به نصف کاهش می دهد . اخیرا مشخص شده است که روغن
ماهی می تواند مستقیما با اصلاح عملکرد قلب از بروز حملات قلبی ،
بی نظمیهای ریتم قلب ، فیبریلاسیون بطنی و بدین ترتیب از مرگهای
ناگهانی جلوگیری نماید . مطالعات دانشمندان استرالیایی نشان می دهد
که دادن مقادیر بسیار کم روغن ماهی به میمونها می تواند آنها را از
خطر آریتمیهای کشنده قلبی نجات دهد . همچنین دانشگاه ایالت اوهایو
اعلام کرد که تزریق روغن ماهی باعث توقف فیبریلاسیونها ( انقباضات
نامنظم قلب ) که در 87 درصد از مواد حملات قلبی کشنده را در پی
دارند ، گردند
حفاظت از ریه افراد سیگاری:
خوردن ماهی حتی می
تواند با کاهش وخامت عملکرد ریه ها ، فشار فوق العاده بعضی از
رادیکالهای آزاد را در افراد سیگاری از بین ببرد . در مطالعه ای که
روی 9000 سیگاری صورت گرفت مشاهده شد آنهایی که بطور متوسط هفته ای
4 وعده ماهی مصرف کرده بودند 45 درصد کمتر ار کسانی که در هفته فقط
5/1 وعده با کمتر ماهی می خوردند دچار برونشیت و آسم شدند. فرضیه :
روغن ماهی واکنشهای التهابی منجر به تخریب سلولها را مهار می کند.
عملکرد ماهی در بدن:
فواید ماهی ناشی ار عملکرد یک نوع اسید چرب بی نظیر به نام امگاـ3
است که تشکیل واسطه های هورمونی به نا پروستاگلاندین ( ماده ای
هورمون مانند است که از ماکروفاژها آزاد می گردد و به سیستم ایمنی
بدن در مقابله با عفونتها و برطرف کردن التهابها و درد ناشی از
آنها یاری می نماید ) را کاهش می دهد.
پروستاگلاندینها باعث ایجاد فرآیند التهابی تخریب شریانها و مفاصل
می شود و سرطان و دیگر اختلالات سلولی را تسریع می کند . یکی از
روشهای اثر امگاـ3 جایگزینی این اسید چرب به جای اسید چرب خطرناکی
به نام امگاـ6 است که از فاکتورهای اکسیداسیون رادیکالهای آزاد می
باشد و در روغن ذرت و دانه آفتابگردان یافت می شود.
بطور خلاصه اگر بدن
شما مانند اغلب آمریکاییها دارای امگا ـ 6 و امگاـ3 کمی باشد امگاـ
6 با غلبه بر فعالیت سلولها باعث تخریب سلولها می گردد. بسیاری از
متخصصین معتقدند که دلیل شیوع بیماریها ناشی ار پیری استفاده از
روغنهای مخرب حاوی امگاـ6 است آن هم از 10 برابر بیش را روغن های
حاوی امگاـ3 در نتیجه هر گونه کوشش در جهت تصیحیح این عدم تعادل به
حفظ سلامتی و جوانی کمک می نماید . مطالعاتی که بر روی حیوانات
صورت گرفت نشان می دهد که اسید چرب امگاـ3 باعث افزایش آنزیمهای
آنتی اکسیدانت می گردد در حالیکه روغنهای حاوی امگاـ6 عکس فوق را
انجام می دهند.
منبع: راز سلامت، نشاط و تندرستی
بازگشت به صفحه بهداشت و زیبایی
بازگشت به صفحه اطلاعات عمومی(علمی،
بهداشتی، اجتماعی)
|